Проблем ауторства Символа вере Григорија Чудотворца

Предмет овог истраживања, који је постао проблематичан тек са седaмдестим годинама двадесетог века,1 је ауторство Изложења вере (=ИВ) св. Григорија Чудотворца, неокесаријског владике.2 Одмах прилажем и текст којим ћемо се бавити:

Εἷς Θεὸς Πατὴρ Λόγου ζῶντος, σοφίας ὑφεστώσης καὶ δυνάμεως, καὶ χαρακτῆρος ἀϊδίου, τέλειος, τελείου γεννήτωρ· Πατὴρ Υἱοῦ μονογενοῦς.
Εἷς Κύριος, μόνος ἐκ μόνου, Θεὸς ἐκ Θεοῦ, χαρακτὴρ καὶ εἰκὼν τῆς θεότητος, Λόγος ἐνεργὸς, σοφία τῆς τῶν ὅλων συστάσεως περιεκτικὴ, καὶ δύναμις τῆς ὅλης κτίσεως ποιητικὴ, Υἱὸς ἀληθινὸς ἀληθινοῦ Πατρὸς, ἀόρατος ἀοράτου, καὶ ἄφθαρτος ἀφθάρτου, καὶ ἀθάνατος ἀθανάτου, καὶ ἀϊδιος ἀϊδίου.
Καὶ ἓν Πνεῦμα ἅγιον, ἐκ Θεοῦ τὴν ὕπαρξιν ἔχον· καὶ δι᾿ Υἱοῦ πεφηνὸς, δηλαδὴ τοῖς ἀωθρώποις, εἰκὼν τοῦ Υἱοῦ τελείου τελεία, ζωὴ ζώντων αἰτία, πηγὴ ἁγία, ἁγιότης ἁγιασμοῦ χορηγός· ἐν ᾧ φανεροῦται Θεὸς ὁ Πατὴρ, ὁ ἐπὶ πάντων καὶ ἐν πᾶσι· καὶ Θεὸς ὁ Υἱὸς, ὁ διὰ πάντων·
Τριὰς τελεία, δόξῃ καὶ ἀϊδιότητι καὶ βασιλείᾳ μὴ μεριζομένη, μηδὲ ἀπαλλοτριουμένη. Οὔτε οὖν κτιστόν τι, ἢ δοῦλον ἐν τῇ Τριάδι, οὔτε ἐπείσακτόν τι, ὡς πρότερον μὲν οὐχ ὑπάρχον, ὕστερον δὲ ἐπεισελθόν. Οὔτε οὖν ἐνέλιπέ ποτε Υἱὸς Πατρὶ, οὔτε Υἱῷ Πνεῦμα· ἀλλ᾿ ἄτρεπτος καὶ ἀναλλοίωτος ἡ αὐτὴ Τριὰς ἀεί.
1. Један је Бог Отац Логоса живог, који је његова реалнопостојећа Мудрост и Сила, и вечни отисак; савршени Родитељ савршенога; Отац Сина Јединородног.
2. Један је Господ, једини од јединога, Бог од Бога, отисак и слика божанства, Логос делатни, Мудрост која обухвата начело свега, и творачка Сила свега створеног, истински Син истинског Оца, Невидљиви Невидљи-вога, Непропадљиви Непропадљивога, Бесмртни Бесмртнога и Вечни Вечнога.
3. И један је Дух свети, који од Бога има биће, и који је кроз Сина објављен људима, савршена Слика савршеног Сина, Живот, Узрок живих бића, свети Извор, Светост, Дародавац освећења. Преко њега се јавља Бог Отац, који је изнад свих и у свима, и Син Бог који је у свим бићима.
4. Тројица савршена, која по слави, вечности и царству није подељена ни раздвојена. Зато у Тројици нема ничег од створеног, подчињеног, или придодатог, као да га пре није било, па је после додато, јер Син никад није недостајао Оцу, нити Дух Сину; напротив, свагда је једна те иста Тројица непроменљива и неизменљива.

Цео текст Проблем ауторства Символа вере Григорија Чудотворца

Направите бесплатно веб-место или блог на WordPress.com..

Горе ↑